Pràctiques en empreses

La formació en centres de treball (FCT) són pràctiques formatives no laborals que fan els alumnes en centres de treball, mitjançant un conveni de col·laboració que subscriuen l’escola i l’empresa. Aquestes pràctiques formen part del programa formatiu (curricular) dels nostres ensenyaments.

Què aporten a l’alumne?

• El coneixement del món laboral i de l’empresa.
  • La possibilitat d’estar en contacte amb la tecnologia més avançada.
  • Completar la seva formació professional, per tal de capacitar-se per a la incorporació al món del treball.
  • L’obtenció d’una formació adaptada a llocs de treball específics.
  • L’apropament a la cultura d’empresa.
  • L’experiència en el món del treball com a pas per a la primera ocupació.
  • L’inici del seu historial professional acreditat amb el quadern de pràctiques.
  • La superació del crèdit de Formació en centres de treball per als alumnes de cicles formatius.

Què ofereixen a l’empresa?

• La captació de futurs tècnics especialitzats.
  • Col·laborar en la formació dels joves aprenents.
  • Oferir l’accés dels joves a la seva primera ocupació.
  • Relacionar-se amb els centres educatius.
  • No implica serveis retribuïts ni vinculació laboral.

Què és un conveni de col·laboració per a la formació en centres de treball?

És un acord, subscrit amb model oficial, entre l’escola i l’empresa, per tal que alumnes d’ensenyaments secundaris post obligatoris puguin fer pràctiques formatives, no retribuïdes, que completen la seva formació teòrica.

Com s’estableix en un conveni?

Un cop establertes les condicions entre l’escola i el centre de treball, s’ha d’emplenar i signar el model oficial de conveni que facilita l’escola. Aquest conveni ha de ser autoritzat pel Servei de Relacions Escola Empresa de la Direcció General de Formació Professional. Cadascuna de les parts implicades es queda amb una còpia del conveni autoritzat.

Durada de les pràctiques

La durada de la formació pràctica en centres de treball l'estableix el disseny curricular del cicle formatiu. Per als cicles de Grau Mitjà és de 200h, i per als de Grau superior, de 280h. Aquestes hores s'organitzen en un temps de 4 hores diàries i 20 de setmanals si es compaginen les pràctiques amb l’activitat en el centre, o bé de 7 hores diàries fins a un màxim de 35 de setmanals si es fan de manera intensiva.

Alumnat que pot fer aquestes pràctiques

• Tot l'alumnat que estigui matriculat en programes de qualificació professional inicial, cicles formatius de formació professional específica, ensenyaments esportius, d'arts plàstiques i disseny i batxillerat en qualsevol de les seves modalitats.

Escoles i centres de treball que poden establir convenis de pràctiques

• Tots els centres docents d'ensenyaments postobligatoris i escoles d'art, tant públiques com privades, de Catalunya.
  • Totes les empreses, professionals i organismes que, afiliats a alguna cambra de comerç o a algun col·lectiu empresarial, així com les diverses administracions i institucions públiques que hagin formalitzat un conveni marc de col·laboració amb el Departament d'Ensenyament.

Control i seguiment de la formació pràctica en centres de treball

A l’escola:

El tutor de pràctiques professionals

A l’empresa:

Una persona responsable (tutor d’empresa) que fa el seguiment del Pla d’activitats que l’alumne ha de fer a l’empresa, conjuntament amb el coordinador de pràctiques professionals del centre educatiu.

A l’Administració:

El Servei de Relacions Escola Empresa que s’ocupa d’autoritzar els convenis i donar el suport necessari per fer el seguiment d’aquestes pràctiques.

Tutora de pràctiques: Roser Comas